Patrik Banga

Já ho tím šípem do hlavy trefil náhodou, pane soudce…

21. 05. 2013 8:49:57
Tak nám český Vilém Tell stojí u soudu. Jablko netrefil, zato se však trefil do hlavy. A trefený překvapivě zemřel. Vzniká legenda o tom, jak hrdina chránil svůj majetek před hordou cigánů, kteří mu vykradli dům. Žalobce to však vidí jinak, kvalifikace se podle něj (respektive podle ní, žaluje ho žena) přibližuje vraždě.

Když mi po cestě z práce zazvonil mobil a na druhém konci drátu se ozval přímý účastník konfliktu v Chotěbuzi, zbystřil jsem. Jako všichni ostatní jsem měl za to, že chlápek načapal Romy v baráku a bránil se kuší. A upřímně řečeno jsem proti tomu nic neměl. Samozřejmě bych nechtěl, aby se konflikty řešily střílením do hlavy, na druhou stranu absolutně chápu, že chce někdo bránit svůj majetek, zvláště když o něj přijde opakovaně. Spíš jsem se podivoval nad tím, jak se dokázal takhle trefit na osm metrů. Můj poslední pokus s kuší sice také dopadl dobře, liška to dostala do hlavy... byla ale tři metry ode mě a nehýbala se, byla totiž namalovaná na dřevěné desce. Na pohybující terč už to tak snadné nebylo.

Hlas na druhém konci drátu mi ale začal vyprávět jiný příběh, který mne přinutil zastavit a pustit záznam. Chlápek vzrušeně povídal o tom, jak Romáci sbírají šrot po dědinách a že zastavili u zbořeniště kousek od domu Viléma Tella. Vilém vyběhl s kuší, Romáci zdrhali co jim nohy stačily a poslední už zdrhnout nedokázal. Pokračovala storry s rohlíkem v ruce a měřením, jak hluboko je šíp v hlavě. Vrtulník, odvoz.. a dál to všichni znají.

Verze s rohlíkem se mi zdála dost přitažená za vlasy, stejně jako fakt, že by střelec měřil, jak hluboko má zasažený šíp v hlavě. Stejně jsem si nedělal iluze o tom, že šrotaři okolo zrovna nešli náhodou. Člověk na druhém konci virtuálního drátu ale všechno popisoval tak věrohodně, že stálo za to, mu dát prostor v médiích. Ostatně, Romáci do doby než jsem rozhovor publikoval, nedostali prostor téměř žádný, ačkoliv byli aktéry konfliktu.

Soudní líčení však ukazuje, že chlápek na druhém konci nelhal.

Střelec nejen že potvrdil, že nestřílel v přímé sebeobraně, ale také potvrdil verzi s rohlíkem (podle něj s houskou) a měřením šípu, trčícího z hlavy. Nakonec dodává, že nestřílel úmyslně, že to byla náhoda.

No jo, náhody se stávají. Umím si představit, že se stane omyl a někoho postřelím. Ovšem... v takovém případě se budu co nejdříve shánět po mobilu a volat záchranku. Rozhodně si nepůjdu poměřit zásah s rohlíkem v puse.

Ok, snažím se to chápat. Střelci vykradli několikrát barák a tak měl za to, že každý Romák co jde okolo, je zloděj. Navíc tvrdí, že byli u něj ve sklepě. Ostatně, pokud tam byli a dostali tam nakládačku, pochopil bych to. Snad bych pochopil i střelbu. Ovšem...

Údajní zloději nic nevzali, byli na odchodu už mimo soukromý pozemek. Teď by možná stálo za to zavolat 158 a nadiktovat SPZ vozu, kterým jeli. Místo toho ale vzal Vilém Tell kuši a vypálil. K jeho smůle se trefil. O sebeobraně nemůže být řeč, ostatně těžko se bráníte někomu, kdo je osm metrů od vás beze zbraně. Stejně to vidí žalobce.

Možná byl v afektu. Několikrát vykradený, čtyři údajní zloději.. kuše. I to bych pochopil ve chvíli, kdy by mu stáli na zápraží, případně je našel ve sklepě. No jo.. ale oni byli mimo.Tak sakra jaká sebeobrana? To bránil svůj žaludek před hladem a dostal vztek, že si rohlík nemohl vzít dřív?

Vilém udělal chybu a také za ní zaplatí. Právní kvalifikace činu říká, že mu hrozí osm až šestnáct let. Pokud je nemocný a nedokáže se ovládat, nechť si to odsedí přikurtovaný v Bohnicích nebo jiné, místně příslušné psychiatrické léčebně.

To poslední co mne na věci fascinuje, je názor diskusní části národa, vyjádřený v diskusích pod články, které jsem četl. Tato část národa má totiž jasno... byli to cikáni a zasloužili si trest. Chtěli přeci krást a jistě nemají čisté trestní rejstříky. Chceme vidět krev! Ale milí a zlatí.. pokud budeme podobné situace řešit střílením do hlav, může se taky stát, že vám někdo zastřelí dítě, které ve hře omylem vstoupí do cizího domu nebo na pozemek. Může to přeci být potencionální zloděj a zaslouží trest. Chtěl bych vidět diskuse... ale ono by stačilo, kdyby nebyl zastřelený Rom. To by totiž Vilém z Chotěbuzi nebyl hrdina...

Autor: Patrik Banga | karma: 31.66 | přečteno: 9643 ×
Poslední články autora